Medic Primar Chirurgie Cardiovasculara
Doctor in Stiinte Medicale
5 000 interventii chirurgicale pe cont propriu;
3 000 ecografii Doppler vasculare;
50 000 consultatii si tratamente alopate, homeopate si acupuncturale; vezi mai multe - Despre mine

Arterita

ARTERITA, VEDERE DE ANSAMBLU

Definiţii:

Arterita: boală care constă în inflamarea unei artere, dar şi inflamaţie, afecţiune (leziune) degenerativa a unei artere (dupa DEX, Dicţionarul explicativ al limbii române).

Arteriopatie: denumire generică pentru afecţiunile pereţilor arteriali.

După cum se vede din definiţii, termenul arterită, seamănă cu alţi termeni cunoscuţi, cum ar fi faringita, otita etc. si –ita de la sfârşitul cuvântului înseamnă afecţiune inflamatorie. Termenul arteriopatie se referă la toate bolile arteriale, fiind compus din doua cuvinte, arterio- (referitor la artere) si –patie (boală). Aceşti termeni, arteriopatie si arterită, se suprapun şi sunt folosiţi de către oameni diferit. Persoanele fără pregatire medicală utilizeaza frecvent termenul de arterită, medicii când vorbesc cu pacienţii folosesc frecvent termenul arterită, iar în lucrările de specialitate (scrise de medicii specialişti în medicină cardiovasculară, adică chirurgii cardiovasculari, vasculari, cardiologi şi cardiologii intervenţionişti) se folosesc mult mai mulţi termeni, căci există mai multe feluri de afecţiuni ale arterelor.
Anatomie patologică: arteriopatiile (bolile arterelor) se clasifică şi se definesc după constatările de la examenul anatomopatologic [examinare cu ochiul liber a arterelor şi secţiunilor (felii mari) prin artere şi felii fine care se examinează cu ajutorul microscopului optic sau electronic]. Clasificarea este una anatomopatologică şi manifestările clinice comune fiecărui tip de arteriopatie sunt grupate după elementul comun reprezentat de modificarea anatomopatologică predominantă.
Clasificarea arteriopatiilor (arteritelor):

Aterosclerotice: leziunea (tulburarea) principala este depunerea de grasimi în peretele arterei;

Trombangeita obliteranta (boala Buerger, Buerger disease, boala Winiwarter-Buerger, boala Winiwarter-Buerger-Krankheit, TAO-thrombangiitis obliterans): leziunea principala este inflamatia peretelui arterial;

Boala Takayasu (aortoarterita nespecifica, arterita cu celule gigante): leziunea principala este tot inflamatia;

Fibrodisplazia arteriala: un fel de cicatrice arteriala (fibroza, caracteristica acestora, este un tesut cicatricial), care produce deopotriva îngustari si dilatari ale arterelor;

Arteriopatii rare: produc de asemenea stenoze (îngustari) si dilatatii ale arterelor. Acestea sunt la rândul lor clasificate în:

• Boli congenitale ale tesutului de colagen (fibrele de rezistenta din structura organismelor vii, care fac ca organismul sa nu se “faca balta” si nici una din structurile sale, cum ar fi arterele, sa nu se deformeze mai mult decât trebuie). Aceste boli sunt:
Sindromul Marfan;

Sindromul Ehlers-Danlos tipul IV;

Pseuoxanthoma elasticum.
  • Neurofibromatoza;
  • Boala Behçet;
Anevrismele arteriale (dilatari ale arterelor).

Elemente clinice comune ale arteriopatiilor:
  • Ischemia: scaderea cantitatii de sânge care iriga un tesut. Aceasta este consecinta strâmtorarii arterelor, care nu mai pot duce sânge suficient în tesuturile dependente de aceste artere; clinic, ischemia se manifesta în functie de rapiditatea cu care se instaleaza si de organul care este irigat de artera în cauza; pentru membrele inferioare, acest punct este detaliat la capitolul arteriopatia cronica obliteranta a membrelor inferioare;
  • Compresiunea (în cazul dilatarii arterelor) asupra organelor din jur;
  • Hemoragia (în cazul rupturii arterelor).
NOTA: acesta nu este un curs pentru medici, ci o prezentare în termeni care pot fi întelesi de orice cititor.
Clasificarea arteriopatiilor ischemiante comune, în functie de arterele afectate preponderent:
  • Periferice:
  • Arteriopatia cronica obliteranta a membrelor inferioare;
  • Trombangeita obliteranta;
  • Boala vasculara renala.
  • Centrale:
  • Boala vasculara cerebrala;
  • Cardiopatia ischemica;
  • Sistemice:
  • Ateroscleroza, cu determinari cerebrale si retiniene, cardiace, periferice, renale, mezenterice. Acest punct din urma cuprinde pe cele doua precedente si poate tine singur toata clasificarea, punctele precedente aratând doar arterele cele mai afectate.

SIMPLIFICARE: în cele ce urmeaza vor fi prezentate cele mai frecvente forme de arteriopatie: arteriopatia cronica obliteranta a membrelor inferioare si trombangeita obliteranta (arterita aedvarata).

Comentarii

+2 #5 Alina 13-03-2013 22:50
Sotul meu a avut in 2008 o interventie pentru stentare coronariana cu stent PROMUS. De o luna o alta interventie -bypass femuro-popliteu sting-este puls la pedioasa piciorul este cald nu sunt dureri, se mobilizeaza ,dar seara gamba se tumefiaza.Este normal? are arterita stadiul IIB respecta toate cerintele acestei boli-tratament pentru HTA, regim igieno-dietetic .Cu respect. Multumesc.ALINA

0 #4 ANCA SICLOVAN 08-01-2013 19:26
Tatal meu are dureri f mari de picioare, mai ales de la genunchi in jos;are reumatism , osteofite pe coloana,la oasele coxale s-a observat un proces degenerativ.Ii amortesc si mainile deseori; mentionez ca, are fibrilatii,ia tratament anticoagulant(S introm)si are un abces perianal care nu poate fi operat ,fiindca prezinta riscul de a fi afectat sfincterulanal.
VA RUGAM sa ne spuneti ce analize ar trebui sa faca, fiindca medicul reumatolog ia dat Grimodim ,ortopedul l-a programat la protezare de sold iar la fizioterapie i s-a spus ca e riscant un tratament, din cauza pb cardiace.
I se controleaza lunar INR si ia tratament pt hipertensiune. A mai luat Proenzi 3, antiinflamatoar e naturiste,pasil e si unguente, MSM dar fara efecte evidente.
Doar supozitoarele Diclofenac ii calmeza pt scurt timp durerea de picioare.
Ar fi indicat un RMN si in ce zona?
Multumim mult

0 #3 Bichis Viorel 14-06-2012 16:37

+1 #2 Adriana 17-10-2011 15:44
Mama a suferito o operatie de by-pass iloe-femural stg cu proteza EPTF 7 mm. Dupa operati la 24 ora s-a dat jos din pat. Piciorul este unflat. I s-a spus ca din cauza revascularizari i piciorului. As dori inco o parere din partea Dvs.
Va multumesc

0 #1 rusanda 24-04-2011 10:06
Tatal meu a fost diagnosticat cu gangrena picior drept si are o rana deschisa la degetul mare iar la celalalt puncte inchise de gangrena. Vascularizarea picioarelor este foarte slaba. In spital i s-au dat vasidilatatoare si tratament de 30 de zile cu Pridax dupa care s-a simtit mai bine. Dupa externare la vreo 3 zile nu a mai putut umbla nici cu carjele. Oare ce s-a intamplat? Ce as mai putea sa-i fac?

Adaugă comentariu

lh72jy_pcg PC Game Flash - torrent downloads http://pcgameflash.blogspot.com/http://pcgameflash.blogspot.com/