Cunoaşterea agenţilor infecţioşi ai mediastinitelor este necesară pentru elaborarea unor protocoale eficiente de tratament al acestei complicaţii din chirurgia cardiacă. Gardlund (7) a observat că există o corelaţie între anumite specii de microbi şi caracteristicile gazdei şi momentul infecţiei.

Stafilococul: este agentul infecţios cel mai frecvent implicat în infecţiile postoperatorii mediastinale, fiind răspunzător pentru peste 50% din cazurile de mediastinită (7).

Bacilii Gram negativi. Împreună determină aproximativ 20-25% din totalul mediastinitelor (dintre aceştia fac parte bacilii facultativi enterici, bacteroides şi pseudomonas) (7).

─  Enterobacteriaceele (8). Toate speciile din această familie sunt Gram negative, anaerobe facultative şi fermentează glucoza. Sunt împărţite în cinci grupe: Escheriaceae, Klebsiellae, Proteae, Yersinieae şi Erwinieae. Cele mai multe specii patogene din acest grup fac parte din flora intestinală normală. Implicate mai frecvent în etiologia mediastinitelor sunt cele din genul Klebsielae.

─  Bacteroides. Genul bacteroides este alcătuit din bacili obligatoriu anaerobi, Gram negativi. Bacteroides fragilis este bacteria cea mai numeroasă din colon, alcătuind peste 99% din flora fecală. Poate fi izolat din orofaringele normal, vagin şi organele genitale externe. Bacteroides melaninogenicus colonizează gura şi faringele.

─  Pseudomonas. Genul pseudomonas şi alte genuri din familia Pseudomonadaceae sunt bacili Gram negativi obligator anaerobi. Pseudomonas aeruginosa este un agent etiologic comun pentru infecţiile întâlnite în patologia umană. Poate fi izolat în tractul digestiv al cca. 5% din oamenii sănătoşi. Aproape 30% din pacienţii internaţi prezintă colonizare. Pseudomonas infectează rar oamenii sănătoşi. Contaminarea de suprafaţă a plăgilor este o problemă obişnuită.

Micozele oportuniste sunt determinate de fungi care nu sunt patogeni pentru oamenii sănătoşi. Creşterea numărului de pacienţi imunosuprimaţi a determinat o creştere a numărului de infecţii cu fungi oportunişti.